Kwaszone ogórki i ich wpływ na nasz organizm

W tym miejscu zamówisz ogórki kiszone ekologiczne.

Na kanapce, w sałatce, w zupie lub jako dodatek do dania głównego – ogórki kiszone w polskiej kuchni wykorzystujemy częściej aniżeli chcielibyśmy przyznać. Nic w tym dziwnego, gdyż kiszonki są jednocześnie zdrowe, jak i pyszne.

Jak wzbogacić smak ogórków kwaszonych

Kiszone ogórki to warzywa poddane naturalnemu procesowi fermentacji. Ich przygotowanie jest całkiem proste. Wykorzystuje się do tego duże kamienne garnki lub beczułki z drewna, w których surowe ogórki zalewa się słoną wodą. Następnie pozostawia się pojemnik na co najmniej 14 dni w chłodnym miejscu, aż fermentacja mlekowa zakwasi warzywa. Amatorzy mniej kwaśnych kiszonek mogą spożyć kwaszonkę już po kilku dniach – ogórki tego typu określamy „małosolnymi”. W najprostszym przepisie do solanki wraz z ogórkami dorzuca się koper oraz ząbki czosnku, aczkolwiek smak kwaszonych ogórków można wzbogacić też innymi przyprawami, między innymi kawałkami chrzanu, gorczycą albo liśćmi laurowymi. Oczywiście nie każdy ma czas czy pod dostatkiem miejsca w kuchni, by na własną rękę przyszykować takie kwaszonki. Nie każdy posiada również piwnicę bądź spiżarnię, w której może gromadzić żywność w ogromnych ilościach. Nie oznacza to jednakże, iż musimy zrezygnować z kwaszonych ogórków – w każdej chwili możemy nabyć je w markecie na wagę bądź w wygodnych opakowaniach, a więc w pojemnikach czy w woreczkach foliowych, które bez problemu da się schować w lodówce.

Czy należy spożywać kwaszone ogórki?

Od stuleci znane jest przekonanie, że warzywa poddane fermentacji zbawiennie oddziaływają na ludzki układ pokarmowy. I to prawda, bo razem z kiszonkami spożywamy pożyteczne kultury bakterii, które redukują pH jelit oraz dobrze wpływają na ich florę, wspomagając w konsekwencji trawienie. Jednak to nie wszystko! Kwaszone ogórki nie mają wiele kalorii (to ledwie 12 kcal w 100 g), a zarazem zawierają m.in. witaminę C, E i A, witaminy z grupy B, jak również sporo składników odżywczych istotnych dla właściwego funkcjonowania organizmu, jak wapń, żelazo, magnez, cynk czy sód. A co z sokiem z kwaszonych ogórków? Jeśli doceniamy kwaskowate smaki, nie warto wyrzucać go po zjedzeniu warzyw. Lepiej użyć go do zupy ogórkowej albo wypić, ponieważ w miarę kwaszenia składniki odżywcze przechodzą częściowo do zalewy. Warto jednakże podkreślić, na kiszonki powinny uważać osoby chorujące na nadciśnienie – w kwaszonkach znajduje się wszak spora ilość soli.

Nasze dane:
"ARTMAN" spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp. k.
Niedomicka 47
33-132 Niedomice

Mob.: +48 669 997 776
E-mail: [email protected]